I Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Porytowego Wzgórza w Janowie Lubelskim

RENESANS FIZYKI W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. BOHATERÓW PORYTOWEGO WZGÓRZA W JANOWIE LUBELSKIM

Drukuj
Utworzono: wtorek, 14, maj 2013

 

Każdy młody człowiek ma w sobie naturalną ciekawość otaczającego go świata. Rozwijanie tej ciekawości oraz pokazywanie natury jest podstawowym zadaniem szkoły na każdym etapie edukacji.

Fizyka odpowiada na większość pytań dotyczących istnienia i zasad funkcjonowania wszechświata, którego cząstką jesteśmy. Niestety, przedmiot ten w szkole uznawany jest za jeden z trudniejszych do opanowania przez uczniów.  Aby fizyka przestała być trudnym przedmiotem ze szkolnych podręczników, każdy z nas stara się uatrakcyjnić zajęcia w taki sposób, by łączyć teorię z praktyką.

 

Realizacja nowej podstawy programowej to nie tylko wzory i zbiory zadań, to również pokazywanie nauki w każdej dziedzinie życia. Temu właśnie służył cykl zajęć zorganizowanych w naszym liceum. Ku mojemu zdumieniu, bardzo wielu uczniów zgłosiło chęć uczestnictwa w tych zajęciach, dlatego można mówić o prawdziwym renesansie fizyki w naszej szkole .

            We wtorek 9 kwietnia 2013 roku gościliśmy w liceum Mobilne Planetarium. Planetarium przenośne to unikalne narzędzie dydaktyczne pozwalające na pokazanie zjawisk geograficznych i astronomicznych  zachodzących na niebie oraz zilustrowanie praw fizycznych rządzących ruchem ciał niebieskich. Uczniowie mieli okazję uczestniczyć             w pokazie astronomicznym pt. „ Tajemnice gwiazd, etapy ewolucji gwiazd, układy planetarne”.  Zajęcia te były jednym ze sposobów realizacji nowej podstawy programowej, korespondowały również z treściami nauczania klas II i III. Seans, w którym uczestniczyli nasi uczniowie, był dostosowany do wieku uczestników zarówno ze względu na treść, jak i formę przekazu.

 Innym, równie interesującym przedsięwzięciem, mającym na celu zainteresowanie fizyką i „oswojenie” tego przedmiotu, był wyjazd do Ogrodu Doświadczeń do Krakowa. W parku tym przeprowadza się eksperymenty, które trudno jest zrealizować w szkolnej klasie. W ogrodzie ustawionych jest 60 stanowisk eksperymentalnych, gdzie poprzez bezpośrednie doświadczenie uczniowie poznają prawa  przyrody odczuwając je własnymi zmysłami.   Jest to miejsce, gdzie zabawa przeplata się z nauką, dlatego wyjazd do Krakowa był dla uczniów naszej szkoły przyjemną realizacją zagadnień przewidzianych w programie nauczanie tego przedmiotu.

Podobną formę, ale już w murach uczelni wyższej, mają coroczne wyjazdy na zajęcia organizowane przez UMCS w Lublinie. Pokazy fizyczne odbywają się na Wydziale Fizyki lubelskiej uczelni i co roku dotyczą innych zagadnień. Zajęcia prowadzą doktoranci, którzy uczą młodych ludzi rozumienia praw fizyki oraz  pokazują warsztat pracy naukowca.

Sprawdzeniem wiedzy z fizyki zdobytej zarówno na lekcjach, jak i poprzez uczestnictwo w wyżej wymienionych przedsięwzięciach, jest udział uczniów w konkursach. Dużym powodzeniem cieszył się w tym roku Polsko - Ukraiński Konkurs Fizyczny LWIĄTKO.  Historia  konkursu wiąże się z Ukrainą, zaś nazwa LWIĄTKO, po ukraińsku ‘LEVENJA’ właśnie od Lwowa pochodzi.  Po raz pierwszy konkurs został zorganizowany w 2001 roku prze nauczycieli „uniwersyteckiego” liceum we Lwowie, którzy dwa lata później  zaproponowali rozszerzenie konkursu na Polskę.

W tym roku szkolnym w konkursie LWIĄTKO wzięło udział aż 46 naszych uczniów, zarówno z klas III, jak i I i II.  Aby przeprowadzić konkurs trzeba było zaprosić młodzież do auli szkolnej, gdzie przez 75 minut uczniowie zmagali się z 30 zadaniami z różnych działów fizyki. Wśród uczestników dostrzec można było uczniów klas humanistycznych, którzy również brali udział w wyjazdach dydaktycznych. Jest to duża satysfakcja  dla nauczyciela, gdy potrafi zainteresować tak trudnym przedmiotem uczniów, którzy na co dzień rozmiłowani są w naukach humanistycznych.

            Zwieńczeniem pracy na lekcjach fizyki i zajęciach dodatkowych był udział  ucznia klasy IIIh Jakuba Kapronia w prestiżowej Ogólnopolskiej Olimpiadzie  „O Diamentowy Indeks AGH”. Jakub odniósł wielki sukces, gdyż uzyskał tytuł Finalisty tego konkursu jednocześnie pokazując ,  że fizyka może stać się pasją .

Zakwitły już kasztany. Maturzyści rozpoczęli bój o swoją przyszłość.

20 maja moi maturzyści zasiądą do arkusza maturalnego z fizyki. Nie będą w tej drodze sami – trzymam  za nich kciuki i życzę100% wyników!

A wszystkim moim uczniom dedykuję słowa Alberta Einsteina:

„Ważne jest by nigdy nie przestać pytać. Ciekawość nie istnieje bez przyczyny. Wystarczy więc, jeśli spróbujemy zrozumieć choć trochę tej tajemnicy każdego dnia. Nigdy nie trać świętej ciekawości. Kto nie potrafi pytać nie potrafi żyć”.

                                                                                                                     Nauczycielka fizyki

mgr Violetta Surtel