I Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Porytowego Wzgórza w Janowie Lubelskim

Dla uczniów

Drukuj
Utworzono: środa, 08, luty 2017

BIBLIOTERAPIA pozwala zrozumieć co czujemy…

W ramach projektu „Bezpieczny i świadomy uczeń – odpowiedzialny pracownik” w bibliotece szkolnej odbyły się warsztaty z zakresu biblioterapii pt. „Jak radzić sobie z własnymi emocjami?

Emocje są zjawiskiem naturalnym. Wszyscy odczuwamy emocje. Emocje nie podlegają ocenie moralnej nie są ani dobre, ani złe po prostu są częścią naszej osobowości, naszej psychiki, są treścią naszego życia. Umiejętność rozpoznawania własnych emocji i wczuwanie się w nastroje innych osób jest to inteligencja emocjonalna. Obserwacja zachowań młodzieży wskazuje na potrzebę edukacji emocjonalnej. Jest to szansa na umniejszenie konfliktów, znajdujących wyraz w zachowaniu w rożnych sytuacjach. 
Głównym celem zajęć było:

  • Wzmacnianie poczucia pewności siebie oraz samoakceptacji.
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, przeżywania i wyrażania własnych emocji.
  • Rozwijanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami.
  • Rozwijane umiejętności komunikowania się i logicznego rozwiązywania problemów.
  • Ćwiczenie rozpoznawania emocji u innych – kształtowanie postaw empatycznych.
  • Pobudzenie do refleksji na temat wpływu uczuć na nasze życie.
  • Kształtowanie postaw społecznych i utrwalanie norm etycznych.
  • Zachęcanie do czytania książek jako sposobu radzenia sobie 
    w trudnych sytuacjach emocjonalnych .
  • Rozwój umiejętności tworzenia relacji.

Na zakończenie warsztatów uczestnicy spotkali się z dziećmi w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej „Promyk” i przeprowadzili wcześniej przygotowane zajęcia z elementami biblioterapii, pt. „Na szczęście już się znalazłeś”.

Izabela Wąsek


 

PROFILAKTYKI NIGDY DOŚĆ…

W dniu 18.12.2015r. odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Profilaktyka uzależnień - DOPALACZE przeprowadzone
przez Panią Krystynę Łukasik i Panią Dorotę Rzeźniczuk 
z Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Janowie Lubelskim. 
Panie przekazały informacje uczniom klas II na temat negatywnych następstw zażywania DOPALACZY i E-PAPIEROSÓW.

Pedagog szkolny Agnieszka Jednac


 

STOP DOPALACZOM!

W dniu 11.12.2015r. w naszej szkole odbyła się prelekcja dotycząca zagrożeń jakie niesie za sobą zażywanie dopalaczy przedstawiona przez Panie Krystynę Łukasik i Dorotę Rzeźniczuk z Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Janowie Lubelskim.

Uczniowie mogli dowiedzieć się, czym są dopalacze i jakie zmiany w życiu młodych ludzi niesie ze sobą zażywanie substancji psychoaktywnych. Panie przekonywały młodzież, że nowe narkotyki jak określane są dopalacze to substancje, których działanie na organizm człowieka nie zostało do końca poznane i niezwykle łatwo je przedawkować. Substancje psychoaktywne na każdego działają inaczej, producenci zapewniają, że oferowane przez nich produkty są pochodzenia naturalnego - to nieprawda. Zażywanie ich może spowodować tzw. „gateway effect”, czyli sięganie po coraz bardziej uzależniające substancje.

Na spotkaniu zaprezentowane były zdjęcia, które przedstawiały zewnętrzne skutki zażywania dopalaczy, które najbardziej przemówiły do wyobraźni słuchaczy. Panie zaapelowały również do młodzieży, aby nie była obojętna na to co się dzieje w ich otoczeniu i zawsze reagowała na zatrucia dopalaczami – wezwanie lekarza lub przewiezienie poszkodowanego do szpitala.

Przedstawione zostały również dane statystyczne dotyczące liczby zatruć dopalaczami na terenie powiatu janowskiego, jak się okazało na naszym terenie również takie przypadki miały miejsce.

Na koniec spotkania młodzież obejrzała film zrealizowany przez Głównego Inspektora Sanitarnego opowiadający historię młodych ludzi, którzy popadając w uzależnienie utracili swoją „wolność”.

Bardzo serdecznie dziękujemy Państwowemu Powiatowemu Inspektoratowi Sanitarnemu w Janowie Lubelskim za włączenie się w działania profilaktyczne mające na celu podniesienie świadomości zdrowotnej uczniów naszej szkoły w kwestiach związanych z zażywaniem środków odurzających i dopalaczy.

Pedagog szkolny A. Jednac


 

Warto wiedzieć, że HIV nie równa się AIDS

Pierwszy grudnia z inicjatywy ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI ZDROWIA wybrany został Międzynarodowym Dniem Walki z AIDS. Trudno na ten dzień patrzeć z perspektywy święta, gdyż tematyka jest specyficzna. Na pewno wszyscy wspominamy wtedy osoby, które zmarły na tę trudną do leczenia chorobę, ale ważniejsze jest to aby pamiętać o przekazywaniu wiedzy na temat HIV i ten dzień ma nam o tym przypominać.

Na szczęście sytuacja się zmienia. W krajach rozwiniętych, gdzie dostępne jest leczenie antyretrowirusowe i możliwość szybkiej diagnozy, odnotowuje się mniej zgonów z powodu AIDS. Mocno do tego przyczynił się rozwój inżynierii genetycznej, ogromne nakłady finansowe oraz edukacja społeczna. Tę ostatnią najlepiej rozpocząć w młodym wieku. Młodzież wkraczając powoli w dorosłe życie może spotkać się z problemem wirusa HIV. Osoby młode ze względu na niedojrzałość komórek budujących ich narządy jest o wiele bardziej narażona na infekcje przenoszone drogą płciową (HIV, HPV, HBV i inne). Czasem nie jest wcale łatwo przekazać wiedzę młodym ludziom dotyczącą seksualności człowieka, tak aby nie poczuli oni, że ktoś wtrąca się w ich życie a wręcz szykuje „zamach” na prywatność. Dlatego stosowanie nakazów i zakazów nic w tej kwestii nie pomoże, a jest chyba najgorszym z możliwych sposobów nauczenia kogoś czegokolwiek. W przypadku chorób przenoszonych drogą płciową, a taką jest AIDS, istotne jest przekazanie rzetelnie konkretnej wiedzy w sposób zrozumiały i ciekawy.

W związku z tym w naszej szkole 8 grudnia przeprowadziłam prelekcję dla uczniów klas drugich, którzy tej wiedzy nie mogą zdobyć w liceum podczas zajęć biologii. Jej celem było nie tylko poinformowanie o drogach zakażenia HIV, etapach rozwoju AIDS w organizmie człowieka, ale również zwrócenie uwagi na zachowania, które automatycznie stawiają osobę w grupie podwyższonego ryzyka.

Bardzo ważne, według mnie, jest zwracanie uwagi na stosunek do osób seropozytywnych. Pomimo nowych osiągnięć w leczeniu, podejście społeczne niewiele się zmieniło. Nadal krąży wiele stereotypów dotyczących tej choroby, nadal spotyka się przypadki stygmatyzowania chorych i spychania ich na margines. Czasem myślę, że nawet gdyby nastąpiła rewolucja medyczna, a AIDS dałoby się wyleczyć tak łatwo jak przeziębienie, o którym po tygodniu zapominamy, reakcje na HIV w społeczeństwie ewoluowałyby bardzo powoli. Tym czasem brak wiedzy i uprzedzenia tylko pomagają rozprzestrzeniać się tej chorobie.

Prelekcja na temat wirusa HIV nie jest jednorazowym działaniem, będzie przeprowadzana w naszej szkole rokrocznie w klasach drugich, tak aby udało się dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.

W przygotowaniu prelekcji bardzo wspierała mnie Pani Krystyna Łukasik z Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Janowie Lubelskim, dostarczając odpowiednie materiały (ulotki dla uczniów, informacje z zakresu danych epidemiologicznych dotyczących województwa lubelskiego). Za to wsparcie bardzo dziękuję.

Dziękuję serdecznie Dyrekcji Szkoły za umożliwienie mi przeprowadzenia tego działania.

Równie serdecznie chcę podziękować za pomoc w przygotowaniu gazetki tematycznej
i rozdawanie ulotek, uczennicom z klasy IIC oraz uczniom klasy IIG, którzy zajęli się obsługa techniczną.

Marzena Hys - Mazur


 

Jak sobie radzić ze stresem przedmaturalnym?

 

 Stres przed maturą, jak i podczas samego egzaminu dojrzałości, jest zjawiskiem absolutnie naturalnym, jednak siła odczuwanego stresu zależy w dużej mierze od samych maturzystów, a dokładnie od tego jak oceniają swoje możliwości poradzenia sobie z sytuacją stresową. Przede wszystkim warto uświadomić młodym ludziom, że choć stres ogólnie cieszy się złą sławą i większość z nas chciałaby go unikać, to jednak jest on wszechobecnym elementem życia każdego człowieka.

Oto kilka rad, których możemy udzielić maturzystom, aby pomóc im zapanować nad stresem:

  • po pierwsze staraj się nie myśleć o dobrym wyniku  tylko o tym, jak ten dobry wynik osiągnąć
  • dobrze zaplanuj wszelkie ostatnie powtórki – możesz to zrobić nawet na kartce papieru, zapisz kiedy (np. w poniedziałek), gdzie (np. w bibliotece), o jakiej porze (np. po południu) powtarzasz geometrie
  • nie słuchaj innych maturzystów – oni mogą mówić, że są świetnie przygotowani i się nie boją – nawet jeśli faktycznie są przygotowani, to raczej boją się tak jak Ty
  • powtarzając materiał staraj się korzystać z tak zwanych mnemotechnik, czyli sztuczek zapamiętywania, dla przykładu ucząc się budowy serca wyobraź sobie jak po nim podróżujesz, widzisz komory i przedsionki, aortę i tak dalej; ucząc się dat ważnych wydarzeń wyobraź sobie okoliczności zdarzenia, czy to była zima (pewnie padał śnieg), co poprzedziło dane zdarzenie i co było po nim
  • znajdź czas na relaks – pójdź na spacer, albo do kina
  • unikaj imprez – jeszcze zdążysz się pobawić – jeśli dobrze pójdzie Ci egzamin będziesz miał co świętować; musisz wiedzieć, że niektórzy stosują tak zwane strategie samoutrudniania – idą na imprezę dzień przed egzaminem, jeśli im nie pójdzie wówczas mają gotowe uzasadnienie porażki nie uderzające w poczucie własnej wartości („nie byłem w formie"), jeśli mimo wszystko dobrze im pójdzie wówczas wpadają w samozachwyt („jestem genialny") – pamiętaj jednak że drugi scenariusz jest dużo mniej prawdopodobny niż pierwszy!
  • zadbaj o sen – gdy śpisz, to czego nauczyłeś się w ciągu dnia utrwala się, a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą
  • pamiętaj – nikt nie jest Omnibusem – każdemu może przydarzyć się wpadka czy gorszy dzień (inteligencja jest dość stabilną cechą, ale intelekt bywa zmienny!)
  • i na koniec – stres może pomóc w działaniu ale tylko wtedy, gdy jesteś dobrze przygotowany (znasz materiał), a poziom stresu nie jest ekstremalnie duży (patrz powyższe punkty)

Jak zapanować nas stresem w trakcie matury? 

  • nie myśl o ocenach, skup się nad zadaniem – zastanów się, jak możesz je najlepiej wykonać czy rozwiązać
  • nawet jeśli dostałeś pytania, na które nie do końca wiesz jak odpowiedzieć – nie panikuj, pomyśl o tym, że jesteś uczniem nie od wczoraj, ale od wielu lat, masz dużą wiedzę – postaraj się przeszukać pamięć – jest duża szansa, że znasz odpowiedź, tylko chwilowo straciłeś do niej dostęp
  • najpierw zrób zadania, których rozwiązania jesteś pewien, a te bardziej złożone lub te, wobec których masz wątpliwości zostaw na koniec
  • pamiętaj o oddychaniu! Brzmi banalnie, ale niektórzy z nas w sytuacji stresowej praktycznie przestają oddychać i nie wiedzą o tym, że w ten sposób ograniczają swoje zasoby tlenowe, a co za tym idzie intelektualne
  • przed wyjściem z domu zjedz coś, ale nie przejadaj się – zarówno zbyt pusty, jak i zbyt pełny żołądek będzie tego dnia Twoim nieprzyjacielem
  • na koniec wiedz, że matura to nie koniec świata a w zasadzie jego początek – prawdziwe życiowe egzaminy jeszcze przed Tobą!

Źródło: SWPS

Pedagog szkolny

Agnieszka Jednac

E-PAPIEROSY NOWE ZAGROŻENIE

 

Elektroniczne papierosy reklamowane są jako jeden ze sposobów na rzucenie palenia. Jednak według najnowszych doniesień, stają się one kolejną używką, popularną zwłaszcza wśród młodzieży. Zawierające uzależniającą nikotynę i popularne m.in. ze względu na swoje właściwości smakowe, e-papierosy zamiast skłaniać do rzucania, mogą zachęcać do nałogu młodych ludzi.

Według badań młodzież używająca e-papierosów wykazuje tendencje do częstszego palenia zwykłych papierosów. Jak twierdzą przeprowadzający badanie eksperci, elektroniczne papierosy są nową drogą, jaką uzależnienie od nikotyny może trafić do dzieci. Jest to dodatkowo niepokojące ze względu na ich rosnącą popularność – w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek nastolatków używających e-papierosów wzrósł ponad dwukrotnie, a brak ograniczeń w kwestii korzystania z nich w przestrzeniach publicznych sprawia, że dostęp do substancji uzależniającej jest niemal nieograniczony.

Elektroniczne papierosy to napędzane na baterie urządzenia, które wyglądem często przypominają zwykłe papierosy, ale mogą przypominać też np. fajkę, cygaro czy nawet długopis. Pozwalają na pochłanianie nikotyny w postaci pary. Promowane jako zdrowsze od tradycyjnego palenia tytoniu i wyglądające jak modny gadżet, szybko wzbudziły zainteresowanie wśród chcących rzucić palenie lub też ciekawych nowinek palaczy.

 Należy jednak pamiętać, że elektroniczne papierosy w krótkim czasie stają się szkodliwe dla stosujących je osób, przyczyniając się w podobnym stopniu jak zwykłe papierosy do zmian wewnątrz płuc i choroby nowotworowej. E-papierosy zawierają, bowiem substancje zbliżone do tradycyjnych papierosów - poinformowała Sonia Joaniquet z Hiszpańskiego Towarzystwa Pneumonologów i Chirurgów Klatki Piersiowej (SEPAR).Według SEPAR badanie przeprowadzone na zdrowych palaczach oraz osobach niepalących wykazało, że 10-minutowe palenie papierosa elektronicznego osłabia siłę transportowania powietrza przez drogi oddechowe.  Zanim sięgniesz, pomyśl!

  Pedagog szkolny:  Agnieszka Jednac


 

BEZPIECZNY INTERNET

   Zjawisko znęcania się nad znajomymi (koleżankami, kolegami) poprzez Internet i inne narzędzia typu elektronicznego staje się coraz częstsze. Nasilanie się tych zachowań wynika z poczucia anonimowości i bezkarności  stalkerów.  Łatwiej im poniżać, szykanować, ośmieszać i dyskredytować złośliwymi i obraźliwymi wpisami na portalach internetowych, czy za pomocą SMS-ów. Sprawca ukrywa się za internetowym pseudonimem, bez potrzeby konfrontacji oko w oko z ofiarą.  Osobę dopuszczającą  się takich czynów  określa się stal kerem. Prześladowanie takie jest szczególnie groźne ponieważ materiały kompromitujące, poniżające są dostępne w krótkim czasie dużej grupie osób. Takie zachowanie nazwano cyberprzemocą  i w Polsce jest ono zabronione pod groźbą kary.

W dniu 6 czerwca 2011r. weszła w życie poprawka do ustawy – Kodeks karny, opublikowany w Dz. U. z 2011r. Nr 72, poz.381, uznająca cyberprzemocą jak i stalking w Polsce za czyn zabroniony. Obecnie czyn ten podlega karze na podstawie art. 190a K.k

Wbrew ogólnemu przekonaniu materiały szkalujące innych zamieszczone w Internecie pozostają tam na zawsze i nie da się ich do końca” wymazać”. Można być pewnym, że odpowiednie służby potrafią odkryć, kto  się za nimi ukrywa.

Ofiary cyberprzemocy powinny zgłaszać takie przypadki i szukać  wsparcia. A oto przykładowe witryny, gdzie można szukać pomocy:

http://www.dyżurnet.pl

http://helpline.org.pl

Tagi: bezpieczeństwo w siecibezpieczny InternetCERTcyberbezpieczeństwoDBINASKsaferinternet

    Szybkość, z jaką dzieci i młodzi ludzie zyskują dostęp do mediów internetowych, mobilnych i sieciowych nie ma precedensu w historii innowacji technologicznej. Istnieją dwa główne nurty badań nad e-bezpieczeństwem: badania związane z ochroną informacji strategicznych i gospodarczych oraz badania związane z ochroną osób, w szczególności młodych ludzi. Aktualnie poświęca się dużo uwagi e-bezpieczeństwu, ponieważ wiąże się ono z szerzącą się debatą publiczną na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, które w coraz większym stopniu żyją w cyberprzestrzeni lub wirtualnych światach.

    Europejski program „Safer Internet” powstał w celu podnoszenia świadomości, zwalczania nielegalnych treści, angażowania społeczeństwa obywatelskiego w tematy związane z bezpieczeństwem dzieci w środowiskach on-line i stworzenia solidnej bazy danych zawierającej informacje związane z wykorzystaniem nowych technologii przez młodych ludzi. Alfabetyzacja cyfrowa i umiejętności wykorzystania technologii cyfrowych są podstawowym warunkiem bezpiecznego korzystania z Internetu. Pewne kompetencje zostały określone jako niezbędne, aby młodzi ludzie mogli w sposób bezpieczny poruszać się w sieci. Umiejętności te obejmują: zdolność krytycznego korzystania z nowych mediów (w tym umiejętność oceny źródeł), umiejętność właściwego przedstawienia się w sieci, jeśli chodzi o zarządzanie prywatnością, tożsamością i reputacją oraz odpowiedzialne i etyczne zachowanie w sieci.

Co robić, będąc świadkiem cyberprzemocy?

 

  • nie przesyłać dalej krzywdzących materiałów, które otrzymujemy w sieci,
  • zawsze pomagać kolegom i koleżankom, którzy padli ofiarą cyberprzemocy,
  • informować o krzywdzie kolegi lub koleżanki kogoś dorosłego – nauczyciela, pedagoga szkolnego, rodziców,
  • polecić ofierze cyberprzemocy kontakt z Helpline.org.pl lub skontaktować się

z Helpline osobiście.

Co robić będąc ofiarą cyberprzemocy?

 

  • nie odpowiadać na zaczepki w sieci,
  • domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli,
  • natychmiast szukać pomocy u kogoś dorosłego – nauczyciela, pedagoga szkolnego,
  • rodziców,
  • zachowywać dowody cyberprzemocy,
  • interweniować u dostawców usług internetowych,
  • szukać pomocy w Helpline.org.pl.

 

 

                                                            Opracowała: Agnieszka Gierczak

Prowadzenie:
Małgorzata Krzysztoń-Żytko

Irena Dycha

Wednesday the 26th. Custom text here. Joomla 3.0 templates. All rights reserved.